Vitale collega's

Het bevorderen van veerkracht geldt niet alleen voor onze patiënten. Ook als professional in de GGZ is het belangrijk om zelf veerkrachtig te zijn. Om nieuwsgierig te blijven, beter te worden, vakmanschap te tonen. Bij GGNet werken trotse en vitale medewerkers. Iedere dag wordt er veel van onze professionals gevraagd. Of je nu werkt in het behandelproces, een ondersteunende rol hebt of als manager je steentje bijdraagt.

Iedereen moet zich energiek en gemotiveerd voelen. We hebben oog voor onze patiënten, maar ook voor elkaar en onszelf. Vitale medewerkers hebben de ruimte om zelf regie te voeren over hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Ook in 2021 hebben we hierin nieuwe stappen gezet. Dat is noodzakelijk, omdat de schaarste op de arbeidsmarkt onze grootste uitdaging wordt. Een goed voorbeeld is de nieuwe GGNet campus, waarmee we ons kunnen positioneren als Topwerkgever (inclusief predicaat) in een competitieve arbeidsmarkt. In 2021:

• Begonnen we met de GGNet Campus.
  • Hadden we aandacht voor agressie en geweld.
  • Gebruikten we de audit van CIIO om aan vitaliteit te werken.
  • Zetten we een grote stap naar een rookvrij GGNet.
  • Werkten we voor het eerst met discipline gebonden staven

GGNet Campus: de beste zorg door vitale medewerkers

Voor de beste zorg heb je de beste medewerkers nodig. In de afgelopen jaren zijn we succesvol in het werven van nieuwe collega’s. Die willen we natuurlijk graag behouden. Daarom zijn we gestart met de GGNet Campus waarin professionele én persoonlijke ontwikkeling centraal staat.

Fatima Swailima is programmamanager van dit nieuwe initiatief. Een campus betekent niet dat het project al is afgerond. “Integendeel”, zegt Fatima. “We willen juist dat het aanbod zich ontwikkelt vanuit de mensen zelf. Daarom zijn we begonnen met een medewerkersreis. Dat is de reis die medewerkers maken binnen GGNet: van de eerste kennismaking, het sollicitatiegesprek, het inwerken en de ontwikkeling. Dat geeft ons veel inzicht: wat hebben mensen nodig? De campus wordt een verzamelplek van opleiding en coaching. Kortom: handvatten om fit en vitaal te blijven.”

Zelf regie voeren Binnen GGNet vinden we het belangrijk dat iedereen zich energiek en gemotiveerd voelt. We hebben oog voor onze patiënten, maar ook voor elkaar en onszelf. Het is immers soms zwaar werk. De kennis die wij hebben van mentale gezondheid passen wij ook toe op ons eigen werk. We vinden dat vitale medewerkers ruimte nodig hebben om zelf regie te voeren over hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Aanstekelijk werkgeverschap Fatima legt uit dat de Campus vanuit drie perspectieven kijkt: de medewerker, de werkgever én de afdeling HR. “Ook daarin zit misschien winst. Neem de verschillende loketten voor HR-zaken, ICT en praktische zaken als sleutels. Kunnen we dat eenvoudiger maken? Uiteindelijk draait alles om onze mensen. Dat is ons belangrijkste kapitaal. Hoe zorgen we ervoor dat ze fit for the job zijn? Maar ook vitaal en gemotiveerd? De Campus is een vertaling van ons thema vitaliteit en is er voor alle medewerkers van GGNet, want we hebben iedereen hard nodig. Mijn doel is dat het goed werkgeverschap verandert in aanstekelijk werkgeverschap. Dat GGNet een club is met aantrekkingskracht is: een organisatie waar je bij wilt horen.”

Aandacht voor agressie en geweld

Zorgprofessionals hebben te maken met grensoverschrijdend gedrag, ook in de geestelijke gezondheidszorg waar GGNet actief is. In 2021 hebben 11 medewerkers hun ATAS-diploma (aandachtsfunctionaris voor agressiemanagement en sociale veiligheid) gehaald. Dit betekent dat ze collega’s kunnen coachen en helpen in het voorkomen en omgaan met geweld en agressie. De 11 medewerkers werken bij verschillende GGNet-vestigingen in Noord- en Oost-Gelderland.

“Agressie en geweld naar onze medewerkers en patiënten accepteren we bij GGNet niet, maar we worden er wel soms mee geconfronteerd”, vertelt Chantal Koopmans (directeur GGNet). “Het is daarom belangrijk dat we leren hoe ermee om te gaan, te de-escaleren als het zich voordoet, maar vooral ook sterk te zijn in het voorkomen van geweld en agressie – dat leer je onder meer met ATAS. Voor het eerst hebben we nu een interne opleiding aan kunnen bieden, met hoge kwaliteit.”

Bespreken incidenten Nick Ewijk is, samen met Karen Schlepers, één van de coördinatoren van het ATAS-team. “De ATAS’ers helpen door coaching on the job en het geven van klinische lessen en voorlichtingen”, vertelt Nick. “We bespreken ook incidenten na. Daarbij hebben we aandacht voor elkaar: hoe gaat het met iedereen? Daarnaast kijken we wat we ervan kunnen leren. Ook praten we over elke vorm van verplichte zorg in een zogenaamde Triade. Dat doen we samen met de leidinggevende en behandelaar. Ieder kwartaal is er bovendien een Triade XL op regioniveau. In dit overleg kijken we naar data, trends, onderlinge samenwerking en actuele onderwerpen.”

Thuissituatie In 2021 is er ook meer aandacht voor agressie in de thuissituatie. Met de nieuwe wetgeving in de ggz is verplichte zorg ook mogelijk in de thuissituatie. Dat is vaak minder ontwrichtend voor de patiënt. Dit brengt wel een andere aanpak met zich mee voor onze collega’s in die ambulante zorgteams. De ATAS- experts zullen zich daarom de komende jaren toeleggen op het ondersteunen van collega’s die vaak bij mensen thuiskomen.

Trots We zijn er trots op dat GGNet voorop loopt als het gaat om het minder eenzame opsluiting in separeercellen. Het gevolg van een duidelijke visie op separeren. Nick: “Het gaat om een daling van 85% bij onze twee HIC’s (High Intensive Care) in Doetinchem en Apeldoorn. Eenzame opsluiting mag niet meer voorkomen.”

11 geslaagde ATAS-sers

GGNet rookvrij: de eerste stappen zijn gezet

Door te roken breng je niet alleen schade toe aan je eigen gezondheid, maar ook aan die van anderen. Daarom heeft de Nederlandse GGZ namens alle leden het Nationaal Preventieakkoord ondertekend: in 2025 zijn alle instellingen rookvrij. In 2021 hebben we als GGNet een grote stap gezet: in onze gebouwen mag niet meer gerookt worden. Collega’s Alexander van de Lustgraaf en Bauke ter Maat vertellen waarom dit zo belangrijk is, terwijl Arjan Langeler vertelt hoe ze de oude rookruimte een slimme, nieuwe bestemming hebben gegeven.

Discipline-gebonden staven: meepraten over strategie

Katinka Franken is klinisch psycholoog en heeft binnen GGNet verschillende functies. Zo is zij Hoofd Diagnostiek, Programmaverantwoordelijke van de DGT Kliniek en het KBTA van Scelta en praktijkopleider. In 2021 was zij samen met Leo Sparreboom, destijds directeur Mens & Organisatie, als strategisch beleidsprofessional Staven verantwoordelijk voor de oprichting van de discipline gebonden staven van GGNet.

“Zorgprofessionals op de werkvloer hadden al langere tijd het gevoel dat zij weinig invloed hadden op het strategische beleid van GGNet. Zij voelden zich vaak slechts een uitvoerder van een van bovenaf opgelegd beleid. Dat is jammer, want zorgprofessionals hebben veel kennis en die werd onvoldoende benut. Ook uit medewerkersonderzoek kwam naar voren dat veel zorgprofessionals zich niet gehoord en gezien voelden en dat ze graag wilden meepraten over beleidskeuzes”, vertelt Katinka over de aanleiding om de discipline-gebonden staven op te richten.

De Raad van Bestuur vond deze informatie een belangrijk signaal om dingen anders te gaan organiseren. Het hebben van professionele autonomie - de manier waarop je leert en je werk vormgeeft – bevordert immers de vitaliteit van medewerkers. Zij gaven Katinka Franken en Leo Sparreboom de opdracht om zes discipline-gebonden zorgprofessionals te ondersteunen bij de oprichting van ieders eigen staf. Op 13 oktober 2021 werden deze zes staven geïnstalleerd en vanaf dat moment kunnen zij direct of indirect invloed uitoefenen op het beleid.

Katinka Franken

Installatie discipline-gebonden staven

Op woensdag 13 oktober 2021 werden de voorzitters van de zes discipline-gebonden staven geïnstalleerd tijdens de tweede Strategische Alliantie in het Koelhuis in Zutphen. Zij presenteerden zich met korte pitches aan de groep die uit zo'n 60 mensen bestond.

Op de foto: vooraan van links naar rechts: Chantel Wormer, Suzanne Hayen, Conny Kalker, achter: Folkwin Hulshof, Sietse Oukes en Martijn van Lanen

Vitaliteit: verdragen, vertragen en reflecteren

Is de kwaliteit van onze zorg goed genoeg? GGNet evalueert regelmatig intern en eens in de drie jaar gebeurt dit door een externe partij: CIIO. In de zomer van 2021 verscheen het rapport. HR-adviseurs Sandra Hakvoort en Marieke Brands vertellen hoe GGNet de uitkomsten van de audit onder meer gebruikt om vitaliteit te bevorderen.

“Bij GGNet werken mensen met hart voor hun patiënten”, vertelt HR-adviseur Sandra Hakvoort. “Het is hard werken in de ggz en vaak gáán mensen maar door. Toch is het goed om ook af en toe een stap terug te doen voor reflectie.” Zo kwam uit de CIIO-audit naar voren dat het voor GGNet belangrijk is om zo nu en dan te vertragen en stil te staan bij de vraag hoe dingen lopen. Bij wat er niet lekker loopt, maar óók bij wat er juist wél goed gaat.